News aus Åre
Verfasst: 28.10.2006 - 15:54
In Åre wurde die 4 KSB Olympialiften (Baujahr 1984), an deren Piste immer der Weltcup stattfindet durch eine Kombibahn ersetzt. Es ist die weltweit erste Kombibahn mit einer Kapazität von 8 Personen pro Sessel und Gondel. Die Bahn hat 64 Sessel und 16 Gondeln. Ein Grund für den Neubau war u.a. dass die alte 4 KSB keine Fußraster hatte und die Anlage eine der stärksten frequentierte Anlage im Skigebiet ist. Na kein wunder, die Weltcupstrecke ist auch eine der interessantesten Abfahrten dort. Gebaut hat diese Anlage Leitner, Beförderungskapazität liegt bei 3.400 Pers./Stunde.
Der alte Lift wurde demontiert und nach Finnland verkauft, wo er zur neuen Saison wieder laufen soll. Mal in meinem Archiv graben, ob ich Bilder von der alten 4 KSB finde.
Text und Bilder zur neuen Bahn:

Und so sieht die Bahn heute aus (rechts) - links ist die Olympiagondolen:

Und über dieses Webcambild bin ich gestern gestolpert: "Mensch, irgendwie sieht die Bergstation doch anders aus, als zu dem Zeitpunkt, wo ich da war?"
Der alte Lift wurde demontiert und nach Finnland verkauft, wo er zur neuen Saison wieder laufen soll. Mal in meinem Archiv graben, ob ich Bilder von der alten 4 KSB finde.
Text und Bilder zur neuen Bahn:
Olympialiften revamped
The construction work on the new Olympia lift is in full swing. The new lift will be the first of its kind in the world.
This will be the first Telemix lift in the world, with room for eight persons in each chair and gondola. The lift is planned to be completed by 15 November, in time for the new season when you will be able to choose between a chair and a gondola for your transport to the Olympiaplatån.
What is a Telemix lift?
It is a lift that combines chairs and gondolas; this version will have 64 chairs and 16 gondolas.
Why a Telemix lift?
One reason is that Olympia is one of the main transporters up on the hill. There are also certain rules stipulating the use of a chairlift: one has to be at least 140 cm tall or a minimum of 8 years of age. With the new lift, even the youngest skiers can travel uphill using the gondolas. This also makes it easier for the ski school groups.
Increased capacity With the new lift the capacity in the Olympia area will almost double. The objective of the investment was to be able to transport 3 400 persons per hour which led to the choice of this Telemix lift from Leitner.
The construction work
At present, some 25 to 30 workers are building the new lift. Construction work in such steep terrain as this adds certain requirements on their skills; not everyone is capable of handling large excavators in the same terrain where we otherwise ski.
Most of the work is done in the same way as on any normal construction site. The difference here is that some transports must be done by helicopter. There is also an additional type of profession which is rare at other building sites: the splicer who splices together the ends of the lift cable so that it can pull the chairs and gondolas. The new lift will run in the same stretch as the old Olympia lift.
What will happen to the old Olympia lift?
The work on dismantling the old lift started the day after we closed the ski area for the season. It has been taken down piece by piece and transported to Finland where it will be rebuilt. The dismantling took five weeks.
It may sound odd to deselect a lift at one ski resort while another destination wants to operate it. This is however quite common, usually based on requirements in terms of capacity.
Facts, the new Olympia lift
• 3,400 persons per hour
• 25% are gondolas, i.e. 64 chairs and 16 gondolas
• The lift cable is upheld by 15 pylons
• The driving station is placed at the top
• 25% return passengers (50% is possible)
• Major accommodation facilities adjacent to the lift
• Official World Championships lift
• Investment approximately SEK 55 million
Advantages with the Telemix lift
• Transport of novices
• Transport of children
• Weather proof
Und so sieht die Bahn heute aus (rechts) - links ist die Olympiagondolen:
Und über dieses Webcambild bin ich gestern gestolpert: "Mensch, irgendwie sieht die Bergstation doch anders aus, als zu dem Zeitpunkt, wo ich da war?"