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Planung / Bau PB125 Furi-Trockener Steg (Von Roll / CWA)
Verfasst: 20.07.2010 - 17:16
von MentalFloss
Hallo alle,
Ich bin neu hier auf dieses Forum aber schaue schon mehere Jarhe rund. Ich hab mir früher schon eine Rigi bahn gekauft und auch ein Laufwerk darauf gebastelt, aber ich möchte jetzt gern der Pendelbahn Furi-Trockener Steg (Von Roll / CWA) nachbauen im noch zu determinieren Masstab.
Ich habe schon mehere bilder von der Bahn selbst gemacht und auch auf dieses Forum und Internet habe ich Bilder gefunden, aber bis jetzt fehlen noch Bauzeichnungen oder Material wo ich die Daten der Dimensionen finden kann.
Ich hoffe dass ihr mich behilflich sein könnten mit am liebsten Bauzeichnungen, Detailbilder oder Daten des Laufwerks, der Gehänge, der Kabine oder der Seile, so dass ich in Google Sketchup ein digitales Modell auswirken kann.
Selbstverständlich werde ich, wenn es Bilder gibt von der Bau, die hier posten!
Vielen dank im voraus und entschuldigung für mein Deutsch
p.s. Ist es hier auch erlaubt Englisch zu posten?
Re: Planung / Bau PB125 Furi-Trockener Steg (Von Roll / CWA)
Verfasst: 20.07.2010 - 18:42
von T60
du kannst normalerweise auch in Englisch posten.
Re: Planung / Bau PB125 Furi-Trockener Steg (Von Roll / CWA)
Verfasst: 21.07.2010 - 09:34
von PHB
Frag am besten die Bergbahnen direkt, oder frag wegen der Kabine bei CWA nach...
Re: Planung / Bau PB125 Furi-Trockener Steg (Von Roll / CWA)
Verfasst: 21.07.2010 - 14:24
von mark13
Ich hab jetzt nicht die ahnung aber ich glaub die rücken nicht so einfach mit bauplänen raus oder drücken dir irgendwelche
zeichnungen in die hand
(wenn ich dann in nächster zeit irgendwo einen typ seh der mit 'nem Meteraß an dem Stüzpfeiler rumklettert weiß ich schon wer
Re: Planung / Bau PB125 Furi-Trockener Steg (Von Roll / CWA)
Verfasst: 21.07.2010 - 15:07
von TITLIS
That sounds like a big project
Wish you good luck! I also think that you should contact Zermatt-Bergbahnen or CWA maybe they are friendly and give you the most important informations about this cable-car!
Greetings,
TITLIS
Re: Planung / Bau PB125 Furi-Trockener Steg (Von Roll / CWA)
Verfasst: 21.07.2010 - 19:24
von Petz
Since a few days CWA is a member of the alpinforum, so you have the possibility to ask them in a private message too:
http://www.alpinforum.com/forum/memberl ... ile&u=4223
Re: Planung / Bau PB125 Furi-Trockener Steg (Von Roll / CWA)
Verfasst: 22.07.2010 - 00:35
von MentalFloss
Thank you all very much for the feedback so far.
I will contact CWA through a private message (thanks Petz for the tip) and if that doesn't work I'll contact Bergbahnen Zermatt and see if they can be of any help.
It is indeed a big project, but since it's my favourite cablecar it should be very rewarding to make 
What scale do you guys mostly build?
Re: Planung / Bau PB125 Furi-Trockener Steg (Von Roll / CWA)
Verfasst: 22.07.2010 - 12:04
von 4CLD_Gampebahn
Hello,
I have Different Scales.
the T-Bar is 1:20 Scale (here i can´t buy things so i can made them bigger)
The Big Cablecar i build at is Scale 1:32 like the combined Chairlift/Cabins which is also under construction. For Both Cablecars i have bought the Cabins in 1:32 so the scale is the same.
Re: Planung / Bau PB125 Furi-Trockener Steg (Von Roll / CWA)
Verfasst: 27.07.2010 - 01:52
von vonroll101
At least your building a Classic VonRoll lift!!Ive tried to contact cwa about the old style amusement park ""Nova"" gondolas with no such luck for my model vr101
Re: Planung / Bau PB125 Furi-Trockener Steg (Von Roll / CWA)
Verfasst: 29.07.2010 - 02:51
von MentalFloss
Yep, the cablecar Furi-Trockener Steg is one big piece of engineering I would like to build in scale 
I mailed CWA through it's account on this forum and I sent a mail to Bergbahnen Zermatt directly, so hopefully something useful wil popup.
Perhaps it could be usefull to make a post on another part of this forum, any suggestions if that could be helpful and if so what subforum to best post it to?
Re: Planung / Bau PB125 Furi-Trockener Steg (Von Roll / CWA)
Verfasst: 08.08.2010 - 22:53
von MentalFloss
Okay, a minor update:
Zermatt Bergbahen is willing to help but not for now since they are very busy around this time.
Hopefully in a few weeks I have my data, so I can start designing
Re: Planung / Bau PB125 Furi-Trockener Steg (Von Roll / CWA)
Verfasst: 17.08.2010 - 13:55
von MentalFloss
Thanks for the pictures!
Those might come in handy when I am building the 32 sheave "laufwerk". I guess a laufwerk is called a suspension?
Re: Planung / Bau PB125 Furi-Trockener Steg (Von Roll / CWA)
Verfasst: 15.07.2011 - 12:30
von MentalFloss
Hallo Leute,
Endlich hab ich nach eine neue Email die Bauzeichnungen von Bergbahnen Zermatt empfangen!
Dabei hab ich auch eine gebrauchte Drehmaschine und Frästisch gekauft, also ich kann endlich anfangen mit der Bau 
Welche Massstab verwendet ihr meistens?
Ich denke an 1:20.
Mit freundlichen Grüssen,
Erik
Re: Planung / Bau PB125 Furi-Trockener Steg (Von Roll / CWA)
Verfasst: 15.07.2011 - 13:27
von Knuff
Meine Bahn ist im Masstab 1:32 gebaut und ist für mich persönlich perfekt. Wenn du im 1:20 Masstab baust dann hast Du wohl mehr möglichkeiten mit Häuser und Details (LGB, Pola). Dafür ist es wahrscheinlich schwieriger die Kabienen zu kaufen (ausgenommen wenn Du sie selbst baust).
Re: Planung / Bau PB125 Furi-Trockener Steg (Von Roll / CWA)
Verfasst: 15.07.2011 - 13:39
von MentalFloss
Ich möchte alles selber machen, also auch die Kabinen.
Auch von die Kabinen hab ich gute Zeichnungen empfangen.
Re: Planung / Bau PB125 Furi-Trockener Steg (Von Roll / CWA)
Verfasst: 15.07.2011 - 13:46
von Knuff
Dann ist Dir ja alles selber überlassen
wie gesagt ich bevorzuge den Masstab 1:32
Re: Planung / Bau PB125 Furi-Trockener Steg (Von Roll / CWA)
Verfasst: 15.07.2011 - 22:57
von PHB
1:32 ist der standard Maßstab für die Handelsüblichen Modelle.
Für Anschauungsmodelle wähle ich gerene 1:20 in der größe bekommt man noch relativ gut Standardmaterialien.
Re: Planung / Bau PB125 Furi-Trockener Steg (Von Roll / CWA)
Verfasst: 17.07.2011 - 22:05
von Drahtseil
For more information´s like the thickness of the cable, the length of the route, ...
Link: http://www.lift-world.info/de/lifts/2523/datas.htm
Good luck!!!
Re: Planung / Bau PB125 Furi-Trockener Steg (Von Roll / CWA)
Verfasst: 18.07.2011 - 14:56
von MentalFloss
I have already looked there but no info whatsoever.
All info like cable thickness, track width, etc is unknown.
However I got the original blueprints of the suspension, cabin, etc, so that's really precious information 
Does anyone know the diameter of the wheels (sheaves) that are used in the stations?
My guess is they would be around 2 to 3 metres, so they must be 10 / 15 cm on scale.
Thanks for all info so far!
Re: Planung / Bau PB125 Furi-Trockener Steg (Von Roll / CWA)
Verfasst: 09.09.2011 - 12:28
von MentalFloss
Hello all,
Just came back from my holiday in Switzerland. I went to Zermatt but this section (Furi - Trockener Steg) wasn't running 
I recently inspected the drawings I got from Zermatt Bergbahnen and I discovered, but I am not really sure, that the actual liner of the sheave (Deutsch: Rille in Rolle) is made from C45 steel.
Here is a picture of the suspension I found on google.
http://img3.imagebanana.com/img/5mtrw0ni/P1070729.JPG
Does anyone know for sure if the sheave liner (black surface actually making contact with the cable) is made of (C45) steel or rubber?
I always thought it was made from rubber, just like with the sheaves on masts of gondola and chair lifts and I planned to make them from rubber as well in my scale model.
I would also like to ask if someone has some detailed pictures of this cable car installation (pylons, suspension, cabins, technical, etc) as I would be very grateful for that.
Thanks in advance!
Re: Planung / Bau PB125 Furi-Trockener Steg (Von Roll / CWA)
Verfasst: 09.09.2011 - 17:33
von PHB
Hi,
of course, the insert-ring is not made from C45 steel!!!! The material is rubber! We call the "Laufwerk" carriage. Good luck with your model!
Re: Planung / Bau PB125 Furi-Trockener Steg (Von Roll / CWA)
Verfasst: 10.09.2011 - 13:09
von MentalFloss
That's what I thought but on the design of the wheels it says: "Rille im Laufring nach dem zusammenbau genau zentrisch to Bohrung schleifen" with an arrow to the "Rille".
Do they actually grind an insert ring that is made of rubber as well?
And there is still one arrow pointing to the insert ring with text "Steel/Stahl" C45" next to it. It's really confusing
Re: Planung / Bau PB125 Furi-Trockener Steg (Von Roll / CWA)
Verfasst: 15.09.2011 - 01:43
von MentalFloss
After almost 3 hours of hard Google Sketchup work I managed to design the first 4 sheaves of the carriage.
Hope you'll like it.
Does anyone know a good freeware alternative to Sketchup since Sketchup isn't particularly friendly to work with.
Re: Planung / Bau PB125 Furi-Trockener Steg (Von Roll / CWA)
Verfasst: 03.11.2011 - 01:17
von armin39
MentalFloss hat geschrieben:Thanks for the pictures!

Those might come in handy when I am building the 32 sheave "laufwerk". I guess a laufwerk is called a suspension?
Ich glaube man kann dafür das englische Wort carriage was gemäss LEO Laufwagen bedeutet verwenden.